Ook het team van fiKks werkt door corona al enkele weken thuis. En dat is toch echt anders dan samen op kantoor. Thuiswerken heeft zeker voordelen (uitslapen!), maar kan ons ook helemaal uit ons ritme slaan. Zeker in het begin moest ik erg wennen aan de situatie. Omdat je nooit de enige bent, ben ik op zoek gegaan naar de beste thuiswerktips. Ik probeerde ze een tijdje uit en zet nu voor jou de beste tips op een rijtje. Hier gaan we!

Tip 1: Begin pas met werken als je écht bent opgestaan

En dat betekent: niet ontbijten achter je laptop. Het is misschien verleidelijk om alvast je laptop open te klappen terwijl je in je ochtendjas je eerste kop koffie naar binnen giet. Al helemaal als je eettafel ook je bureau is. Maar voor mij helpt het om mijn laptop juist nog even dicht te laten. En zelfs helemaal op te ruimen, totdat ik klaar ben met ontbijten. Nu lees ik tijdens mijn ontbijtje gewoon weer het nieuws of kijk ik een aflevering van een serie. Pas nadat ik de kruimels van tafel heb geveegd, pak ik m’n laptop. Zo heeft de werkdag een duidelijk beginpunt en voorkom je dat vrije tijd en werktijd door elkaar gaan lopen. 

Tip 2: Houd je zoveel mogelijk aan je oorspronkelijke werktijden

Ook dit zorgt ervoor dat je vrije tijd en werktijd niet teveel door elkaar gaan lopen. En geloof me, ik houd ontzettend van uitslapen. Maar zelfs thuis is het geen pretje om vervolgens ‘s avonds je laptop nog open te moeten slaan om die tijd in te halen. Als je ‘s avonds je laptop openklapt omdat je ineens een boost aan productiviteit voelt opkomen, moet je dat vooral doen. Maar het is zonde als je ongewild door moet werken omdat je ‘s ochtends niet uit bed kon komen.

Uit de eerste twee tips blijkt misschien al dat ik geen kinderen heb. Maar de volgende twee tips zijn ook heel relevant als je wél kinderen hebt. En wil je graag meer tips over hoe je je kinderen op een leuke – en goedkope! – manier kunt bezighouden tijdens de lockdown? Lees dan deze blogpost!

Tip 3: Pak échte pauzes tussendoor

Herken je dit? Je staart je al een half uur dood op een simpele beslissing. Je besluit de handdoek in de ring te gooien en nog maar een kop koffie te pakken. Maar wanneer je terugkomt bij je werkplek, heb je ineens een geniale ingeving en heb je het probleem in een mum van tijd opgelost! Dat komt, doordat je na een lange tijd van concentratie letterlijk ‘keuze moe’ bent. Het lukt je brein dan niet meer om een keuze te maken. Dit komt niet alleen bij werkdilemma’s voor, maar ook wanneer je ‘s avonds in bed piekert over persoonlijke problemen. ‘s Ochtends, dus nadat je brein een pauze heeft genomen, lijkt je probleem ineens niet meer zo moeilijk. Neem dus échte pauzes tussendoor. Dat doe je immers ook als je op kantoor aan het werk bent. 5 minuutjes per uur is al genoeg. Sta even op van je werkplek en loop een klein rondje door het huis. Het geeft je brein rust en verbetert je concentratie en productiviteit.

Ben je de laatste tijd bijvoorbeeld veel aan het malen over je geldzorgen? Ook hier geldt dat pauze nemen je beter in staat stelt om goede beslissingen te maken. Wil je meer rust in je hoofd? En een buddy die je helpt om die rust te pakken? Meld je dan aan bij fiKks.

Tip 4: Klets eens bij met je collega’s

Dat doe je op kantoor natuurlijk ook gewoon! Je werkdag hoeft niet alleen te bestaan uit work work work. De meeste dingen kun je natuurlijk prima via de mail bespreken, maar pak ook eens de telefoon. Niet alleen voelen we ons minder eenzaam na het horen van een menselijke stem (echt waar!), maar het is ook een perfecte gelegenheid om eens bij te kletsen. Het versterkt jullie band als collega’s en dat heeft allerlei voordelen. Je kunt dan namelijk ook bij die collega terecht als je echt even een baaldag hebt, of wanneer een project tegenvalt. En gedeelde smart, is halve smart! 

Bovendien: door ook even over koetjes en kalfjes te praten, haal je de druk (bij jullie allebei) van de ketel. Je geeft de ander namelijk het gevoel dat diegene niet constant hoeft te presteren. Grote kans dat diegene dat de volgende keer ook niet meer van jou verwacht. Want het is namelijk helemaal niet nodig om constant productief te zijn! We hebben snel het gevoel dat we onszelf vanuit huis meer moeten bewijzen, omdat niemand kan controleren of je wel echt aan het werk bent. Maar op kantoor ben je ook niet de hele dag alleen maar aan het werk. Denk maar aan al die kletspauzes bij het koffieautomaat.

Ik zeg het hierboven al: gedeelde smart is halve smart. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor werkproblemen, maar ook wanneer je je zorgen maakt over je geldzaken. Het is begrijpelijk dat je tegenover je collega (of zelfs je vrienden) niet even een boekje open doet over je financiën. Maar dit wil je misschien wel op een anonieme manier met een persoonlijke buddy. En die vind je hier bij fiKks.

Thuiswerken vereist een hoop flexibiliteit, zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Maar hopelijk maken deze tips het wat gemakkelijker. Kortom: houd ritme in je dagen, deel je zorgen en wees vooral lief voor jezelf (en je collega’s)!