Het kernteam van fiKks is maar heel klein. Gelukkig worden we ondersteund door een aantal professionals uit het hele werkveld. Eén daarvan is Karolien. Karolien helpt fiKks al een hele tijd en op verschillende manieren. Zo beantwoordt ze allerlei inhoudelijke vragen van buddy’s en helpt ze mee met het ontwikkelen van de cursussen in de fiKks Academy. Naast haar klussen voor fiKks, doet ze allerlei verschillende opdrachten in het sociale werkveld.

“Ik ben Karolien Coppelmans en ik help fiKks vooral bij het opleiden van de buddy’s. Dat doe ik inmiddels al ruim een jaar! Ik schrijf onder andere mee aan de cursussen in de fiKks Academy en van de zomer heb ik de webinars van de Nazomer Academy georganiseerd. Daarnaast beantwoord ik inhoudelijke vragen die buddy’s hebben over schuldhulp. 

“Als zzp’er help ik verschillende organisaties. Daardoor heb ik al veel kanten van de schuldhulpsector gezien.”

Vóór fiKks heb ik onder andere bij het Nibud gewerkt. Daarna heb ik een overstap gemaakt naar een andere sector, want ik wilde ook eens zien wat er nog meer was. Maar dit beviel me helemaal niet zo goed, dus daarna belandde ik al vrij snel weer terug in de wereld van armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Als zzp’er dit keer! Als zzp’er kan ik verschillende organisaties helpen en daardoor heb ik al veel verschillende kanten van de schuldhulpsector gezien. 

Bij het Nibud was ik onder andere helpdeskmedewerker. Mensen die het Nibud belden, kregen mij dan aan de lijn. Het Nibud is eigenlijk een voorlichtingsinstituut, dus je kunt er geen persoonlijke hulp krijgen. Maar toch belden er ook veel mensen met dringende zaken, zoals een dreigende ontruiming of hulp bij het aanvragen van een uitkering. Dat geeft aan dat mensen vaak niet weten waar ze goede informatie kunnen vinden, of de juiste hulp voor hun situatie. Het is moeilijk om vast te stellen waardoor dat komt. Er is veel hulp beschikbaar, maar die is wel erg versnipperd. Dus misschien dat mensen daardoor niet goed weten welke hulp bij hen past. Dat zie ik als eerste stap om geldproblemen op te lossen: mensen moeten eerst geholpen worden om de juiste hulp te vinden.  

“De eerste stap om geldproblemen op te lossen is om de juiste hulp te vinden. Dat klinkt logisch, maar is vaak lastiger dan het lijkt.”

ls je geldzorgen hebt, raakt dat ook andere delen van je leven. Zoals je sociale contacten en zelfs je fysieke gezondheid. Daarom heb ik ook meegewerkt aan het maken van een e-learning voor huisartsen, zodat zij geldzorgen bij hun patiënten beter kunnen herkennen. Hoewel het soms lang kan duren voordat iemands geldproblemen zijn opgelost, kan stress sneller worden verminderd. Alleen al door te luisteren naar iemands verhaal. Aan de telefoon als helpdeskmedewerker merkte ik dat mensen tot rust komen wanneer ze het idee hebben dat ze er niet meer alleen voor staan. Dat is denk ik ook de kracht van fiKks: dat de buddy’s persoonlijk contact bieden aan hun deelnemers. 

Ik wil in mijn werk iets bijdragen aan een betere maatschappij. Gelukkig zijn er in deze sector genoeg manieren om dat te doen! Mijn werk voor fiKks brengt veel voldoening. Zeker toen fiKks net was opgericht, kwam ik veel in contact met buddy’s. Het is mooi om te zien dat zoveel mensen zich willen inzetten voor een ander.”

Heb je geldprolemen, maar weet je niet goed waar je terecht kan voor hulp? Meld je dan aan bij fiKks. Een persoonlijke buddy helpt je op weg. Gratis en anoniem via de fiKks app.

Wil je iemand met geldproblemen helpen? Meld je dan aan als buddy bij fiKks. Na het doorlopen van onze speciale cursussen ben je in staat om iemand met allerlei financiële vragen te helpen.

Geschreven door Julia

In haar – nog niet zo verre – studentenverleden leefde ze noodgedwongen van een klein budget, maar inmiddels vindt ze het bijna een sport! Bij fiKks doet ze de communicatie, in haar vrije tijd doet ze van alles en nog wat.