Sandra zet zich sinds 2 jaar in als buddy bij fiKks. Financiële redzaamheid is voor haar een belangrijk gegeven. Daar wil ze ook andere mensen bij helpen. We vroegen naar haar ervaring als buddy bij fiKks.

Wat is jouw achtergrond (qua werkervaring)?

Ik ben 15 jaar werkzaam bij een bank. Op dit moment verzorg ik samen met mijn collega de autorisaties voor (nieuwe) medewerkers binnen onze afdeling en zijn we eerste lijn ondersteuning bij incidenten. Een hele leuke en afwisselende baan. Het is daarnaast flexibel; ik kan veel vanuit huis werken wat erg prettig is. Én, doordat het geen 9 tot 5 baan is, kan ik dit mooi combineren met fiKks.

Wat drijft jou om buddy te zijn bij fiKks?

Financiële redzaamheid vind ik erg belangrijk. Daar wordt binnen de bank ook veel aandacht aan besteed. Maar ik ben wat geld betreft ook streng opgevoed. Ik heb geleerd om te sparen als je iets wilt, en niet zomaar een lening aan te gaan. Dat is er echt met de paplepel ingegoten. Dat zorgt er wel voor dat, als ik iets koop, ik niet in nare situaties terecht kom.

Dat was in mijn jongere jaren nog wel eens anders. Ik heb ooit een rondreis gemaakt in Australië waar ik met een krap budget rondreisde. Op een gegeven moment hadden we geld tekort voor een reparatie aan de bus waar wij mee rondreisde. Dat geld leenden we bij onze ouders. Maar omdat dit zo tegen mijn principes inging heb ik naderhand wel 60 uur per week gewerkt om zo snel mogelijk van die schuld af te zijn. Ik wil zelf dus ook graag mijn financiën goed op orde hebben. Daarin wil ik ook andere mensen helpen.

“Ik heb geleerd om te sparen als je iets wilt, en niet zomaar een lening aan te gaan. Dat is er echt met de paplepel ingegoten. Dat zorgt er wel voor dat, als ik iets koop, ik niet in nare situaties terecht kom.”

Wat vind je van fiKks als app?

Ik vind het fijn dat het erg laagdrempelig is. Ik heb echt voor fikks gekozen omdat het werkt via een app. Ik hou minder van bellen; dus dit ligt bij mij erg goed. We kunnen natuurlijk ook bellen met deelnemers; die keuze leg ik wel altijd bij de deelnemer neer. Helaas houdt dit laagdrempelige contact ook in dat deelnemers soms niet meer reageren. Dat vind ik jammer, maar ik zie het zo dat die deelnemers dan nog niet zover zijn om geholpen te worden. Dus dat zie ik niet als iets negatiefs. Ik probeer juist energie te putten uit degene die ik wél kan helpen.

Door het laagdrempelige contact reageren deelnemers soms niet meer. Dat is jammer, maar die deelnemers zijn dan nog niet zover om geholpen te worden. Dat zie ik dus niet als iets negatiefs. Ik probeer juist energie te putten uit degene die ik wél kan helpen.

Wat is jouw meest bijzondere ervaring/hulpvrager bij fiKks geweest? Kun je iets vertellen over de hulpvraag en hoe je die persoon geholpen hebt?

Onlangs had ik een deelnemer die moest voorkomen in de rechtbank. De deelnemer gaf eigenlijk al bij voorbaat aan: ‘Ik ga daar niet naartoe’. Maar vroeg me wel wat de consequenties waren. Ik ben toen het gesprek aan gegaan en kwam erachter dat het hier om onmacht ging, het gewoon even niet weten hoe hiermee om te gaan. Het gesprek voelde gelijk heel vertrouwd en de deelnemer deelde ook gelijk alle brieven die waren ontvangen. Ik had deze situatie niet eerder gehad; dus ik ben gaan Googelen wat je in zo’n situatie kunt doen en wat alles precies in houdt.

Ik heb vervolgens verschillende opties opgesomd. Óf naar de zitting, maar je bent niet zomaar van dit bedrag af. Óf je gaat kijken hoe je het bedrag zo snel mogelijk kan aflossen, zijn er misschien familieleden die hier mee kunnen helpen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Door dit bespreekbaar te maken is er een kans om op korte termijn hiervan af te zijn: je hoeft dan niet naar de zitting en de kosten lopen niet verder op. Natuurlijk moeten er dan wel afspraken met familie worden gemaakt hoe dit terugbetaald gaat worden. In eerste instantie twijfelde de deelnemer natuurlijk wel; daar komt ook schaamte bij kijken. Maar uiteindelijk is het advies wel opgevolgd, is het bedrag af betaald voor de hoorzitting en zijn er afspraken gemaakt hoe het terugbetaald gaat worden.

Met deze (pittige) gesprekken, probeer ik altijd in samenspraak met de deelnemer, bereikbaar te zijn, mocht ik daarin kunnen ondersteunen bij eventuele vraagstukken die dan naar boven komen.

Ook heb ik daarna nog voorgesteld om te helpen bij het inzichtelijk krijgen van de inkomsten en uitgaven. Ik probeer niet te pushen; maar ik laat wel weten dat ik er ben.

Ik probeer niet te pushen; maar ik laat wel weten dat ik er ben.

Welke tip zou je aan andere buddy’s meegeven?

Het is belangrijk om goed te luisteren naar wat deelnemers zeggen, en daar signalen uithalen. Ik lees soms een berichtje meerdere keren door en dat laat ik even bezinken. Dat is ook het voordeel van de app, dat je de ruimte hebt om even na te denken. En dan probeer ik te achterhalen: ‘Wat bedoelt deze persoon nu echt? Wat is nou écht de behoefte van de deelnemer?’. En daar probeer ik op door te vragen.

Daarnaast zou ik als tip geven: neem geen werk uit handen van de deelnemer. Je moet het ze zélf laten doen, zoals het bellen naar instanties. Ook al is het erg spannend. Maar alleen op deze manier geloof ik dat de financiële redzaamheid kan worden vergroot.

Ik probeer te achterhalen: ‘Wat bedoelt deze persoon nu echt? Wat is nou écht de behoefte van de deelnemer?’. En daar probeer ik op door te vragen.

Deel jouw ervaring!

Ben jij buddy en wil je jouw ervaring met ons delen? Of ben jij goed geholpen door een buddy? Laat het ons weten via info@wijgaanhetfikksen.nl.