Bij fiKks zijn we trots op onze buddy’s. Zij zetten zich al jaren in om mensen met geldzorgen verder te helpen. Wat drijft hen om dit te doen? En hoe ervaren buddy’s hun inzet bij fiKks? Iedere maand spreken we met één van onze buddy’s: dit keer met Simone. Lees haar verhaal!  

Simone is sinds drie jaar buddy bij fiKks. Ze werkt daarnaast al jaren bij een grote bank: daar begon ze ooit in de fysieke bankhal, nu werkt ze op de afdeling ‘Know your customer’ waarbij ze werkt aan het bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering. Ze haalt veel voldoening uit het aansturen van een grote groep mensen en hen ondersteunen in hun werk.  

Haar grootste drijfveer om te werken als buddy bij fiKks, is dat ze mensen kan helpen bij het inzicht krijgen in de financiën. “Ik vind financiën erg fascinerend, omdat je door inzicht krijgen meer dingen voor elkaar kunt krijgen. Je kunt met dit inzicht ook het gedrag van mensen aan laten passen.” Ze krijgt ook veel energie van budgetteren. “Wat komt er in en wat gaat eruit? Waar moet je snijden om maandelijks rond te komen? Daar help ik mensen graag bij.”  

“Wat komt er in en wat gaat eruit? Waar moet je snijden om maandelijks rond te komen? Daar help ik mensen graag bij.”  

Hoewel ze ook veel hulpvragers sprak die uiteindelijk niet meer reageerden, heeft ze ook veel mensen wel goed kunnen helpen. Sommige van korte duur, sommige van lange duur. Ze blikt terug op haar contact met een deelnemer die het overzicht totaal kwijt was toen hij en zijn partner uit elkaar gingen. Simone: “Samen hebben we eerst overzicht in de inkomsten en uitgaven gemaakt. Daarnaast keken we of de bestaande betalingsregelingen nog wel haalbaar waren.”  Het bleek zelfs dat hij meer kon aflossen dan oorspronkelijk gedacht, doordat haar deelnemer een nieuwe baan kreeg. “Het plan was dat hij de schuld na één jaar had afgelost, maar dit lukte al na een paar maanden. Daardoor kon hij eerder beginnen met sparen.” Er is nog steeds af en toe contact met deze hulpvrager. “Vooral op belangrijke momenten, zoals de maand mei wanneer de belastingaangifte weer gedaan wordt, vraag ik even hoe het gaat”.  

Een andere hulpvraag was van veel kortere duur, toen Simone een hulpvraag kreeg van iemand die moeite had om de gemeentelijke belastingen te betalen. “Ik keek naar het overzicht van het digitale huishoudboekje en ik dacht: deze komt volgens mij in aanmerking voor kwijtschelding voor de belastingen”. Samen zocht ze met de hulpvrager naar de juiste formulieren en voorwaarden hiervoor en vroegen de kwijtschelding aan. Een paar weken later hoorden ze dat de kwijtschelding rond was. 

Daarnaast deelt ze nog een mooi verhaal van een hulpvrager die kampte met een gokverslaving. Deze hulpvrager had zich al aangemeld voor therapie voor deze verslaving, maar kon nog wel hulp bij de financiën gebruiken. “We hebben haar inkomsten en uitgaven op een rij gezet en daarna keken we naar haar schulden. Haar ouders hebben een aantal van haar schulden overgenomen, en daarnaast keken we hoeveel ruimte ze nog had om betalingsregelingen te treffen voor alle andere schuldeisers. Met haar ouders sprak ze af om vanaf volgend jaar te starten met terugbetalen.” Alle schuldeisers gingen akkoord met het voorstel. Als kers op de taart vroeg ze een salarisverhoging aan die ze toegekend kreeg, waardoor ze maandelijks nog meer geld beschikbaar had. “Ze is enorm opgelucht dat er nu orde in haar financiën zijn. Het was een intensieve maand waarin ik haar hielp, maar uiteindelijk is het gelukt. Dit geeft mij als buddy enorm veel energie en dit is precies waarom ik buddy ben geworden!’.  

“Ze is enorm opgelucht dat er nu orde in haar financiën zijn. Het was een intensieve maand waarin ik haar hielp, maar uiteindelijk is het gelukt. Dit geeft mij als buddy enorm veel energie en dit is precies waarom ik buddy ben geworden!’.  

Wat goed voor Simone werkt om mensen te motiveren, is het geven van complimenten na het aanmelden. “Ik heb voor mezelf een aantal standaard berichtjes getypt die ik kan sturen als iemand zich aanmeldt bij fiKks. Bijvoorbeeld: ‘Goed dat je je hebt aangemeld. Hoe kan ik je ergens bij helpen?’”. Wat daarnaast goed werkt is om zo snel mogelijk na aanmelding contact te leggen. “Dan zit iemand nog in de fase dat ze hulp nodig hebben. Als je te lang wacht dan hebben ze misschien geen motivatie meer.” 

Wil jij ook je ervaring delen?

Ben jij buddy bij fiKks en wil je je ervaring met ons en met anderen buddy’s delen? Laat het ons weten via info@wijgaanhetfikksen.nl.