Paulien is al vanaf het begin betrokken bij fiKks. Nu houdt ze de boel draaiende als Operationeel Manager. Maar ze is daarnaast ook zelf buddy! En helpt mensen met geldzorgen dus ook direct, via de fiKks app. Hoe is het werk als buddy? En hoe kan een buddy iemand helpen om van zijn of haar geldzorgen af te komen? Paulien vertelt hierover in dit buddy-interview.

“Ik ben al vanaf het begin af aan betrokken bij fiKks. En ik ben al die tijd ook al zelf buddy. Ik herken de verschillende ervaringen die buddy’s met ons delen. Want ik heb zelf allerlei verschillende soorten deelnemers gehad. Zo heb ik het bijvoorbeeld ook meegemaakt dat iemand stil bleef, of na een eerste contactmoment toch stopte met de app. Zo iemand zit misschien nog in de verkenningsfase en komt later weer terug wanneer diegene er écht klaar voor is.”

“Op dit moment heb ik een deelnemer met wie er wel contact is, maar het gaat langzaam. Niet op tempo waarop ik zelf te werk zou gaan. Maar dat geeft aan dat deze persoon andere behoeften heeft en een andere manier van werken. Als buddy moet je je daaraan aanpassen. Zijn manier van werken is misschien anders dan die van mij, maar dat betekent niet dat het slechter is. Dat is iets wat ik als buddy heb moeten leren.”

“Soms is het lastig dat je eigenlijk niet goed weet wat er verder speelt in het leven van je deelnemer. Zo hoorde ik een tijdje niks van mijn deelnemer. Achteraf bleek dat dat kwam, doordat hij midden in een verhuizing zat. Je eerste reactie is misschien irritatie, want waarom heeft hij dat niet verteld? Maar dat is het hem nou net: stress zorgt ervoor dat je minder ruimte hebt in je hoofd. Dat je maar met één ding tegelijk bezig kan zijn.”

“Uiteindelijk heb ik wel aangegeven dat ik het lastig vond om hem te helpen door de gebrekkige communicatie. Door het niet te brengen als een oordeel, maar uit te leggen dat ik hem écht wilde helpen, brokkelde de muur om hem heen af. En werd hij veel opener. Dus ik zou andere buddy’s ook aanraden om het aan te geven als het contact lastig verloopt.”

“Nu bellen we zo nu en dan en dat helpt beter. Zo merk ik dat mijn deelnemer zich al geholpen voelt, alleen al door met iemand over zijn problemen te kunnen praten. De manier waarop je iemand kan helpen, is niet altijd de manier die je verwacht. Ons contact begon via de chat, maar nu bellen we dus met elkaar. Wat voor jouw deelnemer werkt, moet je samen uitzoeken. En je kunt hierbij ook prima vragen wat je deelnemer van jou verwacht.”

“Als buddy – en als mens – doe je onbewust toch snel een aanname. Zo had ik mijn deelnemer aangeraden om met de bank in gesprek te gaan, maar ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat hij dat toch niet zou doen. Toen ik hem later belde, bleek dat hij het wél gedaan had. Toen besefte ik dat je snel denkt vanuit je eigen kaders. Binnenkort komt er een nieuwe module in de fiKks Academy: Motiveren kun je leren. Ik heb die al gezien, dat is het voordeel van werken bij fiKks, haha! Maar die module gaf mij handvatten om me beter in mijn deelnemer te kunnen verplaatsen. Om een stapje terug te doen en hetzelfde tempo op te zoeken.”

“Mijn belangrijkste boodschap aan andere buddy’s zou zijn: heb veel geduld! Een stille deelnemer is niet per definitie niet actief. Of niet gemotiveerd. Je deelnemer is een mens, en jijzelf ook. En er zit zoveel emotie achter geldzorgen, het is belangrijk om ook de gevoelens van je deelnemer te erkennen. Eigenlijk is dat de eerste stap, nog voordat je die geldzorgen kan gaan oplossen.”

“Mijn deelnemer heeft nu meer lucht en kan weer langetermijndenken. Zijn problemen zijn nog niet opgelost, maar we zijn goed op weg. En daar doe ik het toch voor, mijn werk als buddy én mijn werk bij fiKks.”

Geschreven door Julia

Communicatieduizendpoot bij fiKks